Dla szkół
Szanowni Uczniowie, jeśli chcecie nas poznać, poczuć atmosferę szkoły wyższej i dowiedzieć się więcej o zagadnieniach szeroko pojętej ekonomii - zapraszamy do nas!
Wydział Ekonomiczny
Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
ul. Żołnierska 47
Kontakt: mgr inż. Elżbieta Młynek, tel. 914496950, e-mail: elzbieta.mlynek@zut.edu.pl
Wystarczy zadzwonić i umówić się na zajęcia w dogodnym dla obu stron terminie. Jest też możliwość zorganizowania takich spotkań bezpośrednio w Państwa placówce.
Wydział Ekonomiczny ZUT w Szczecinie przygotował dla młodzieży ponadpodstawowej specjalny, bezpłatny PROGRAM ROZWOJOWY oparty na wykładach, prezentacjach i zajęciach warsztatowych dotyczących problematyki ekonomicznej. Mają one na celu rozbudzenie zainteresowań młodzieży i pogłębienie ich wiedzy oraz praktyczną prezentację zagadnień przy wykorzystaniu kadry i bazy dydaktycznej Wydziału Ekonomicznego ZUT w Szczecinie. Zajęcia będą prowadzone przez pracowników wydziału. Spotkania będą prowadzone w przystępnym, przemawiającym do wyobraźni uczniów języku, który pozwoli lepiej przyswoić poruszane podczas zajęć zagadnienia. W przygotowanej ofercie znajduje się lista tematów.
Możecie Państwo w porozumieniu z prowadzącymi zajęcia dowolnie dostosowywać ich czas oraz zakres tematyczny.
Propozycja tematów:
Dr hab. Joanna Hernik, prof. ZUT
„Marka produktu”
joanna.hernik@zut.edu.pl tel. 91 449 69 08
Celem działań marketingowych może być stworzenie i wprowadzenie nowego produktu, a także wykreowanie jego marki. Zaproponowany wykład wyjaśniał więc będzie, dlaczego marka jest ważna, jak się ją tworzy i jak należy nią zarządzać, aby nie traciła na wartości. Poprzez analizę struktury przykładowych marek uczestnicy zdobędą umiejętność samodzielnego budowania marki.
Dr hab. Joanna Hernik, prof. ZUT
„Reklama”
joanna.hernik@zut.edu.pl tel. 91 449 69 08
Każdy producent myśli o tym, jak poinformować potencjalnych odbiorców o swojej ofercie. Jeśli do informowania będzie używał komunikatów trafiających do ludzi przez telewizję, radio, prasę, kino, czy Internet, wówczas będziemy mówić o reklamie. Tak więc wykład będzie traktował o tym, czym jest reklama, jak się ją tworzy i dlaczego ciągle jest tak popularnym sposobem komunikowania się z otoczeniem. Uczestnicy zdobędą umiejętność identyfikowania symboli stosowanych w reklamach.
Dr hab. Agnieszka Brelik, prof. ZUT
„Rozwój turystyki w świadomości mieszkańców obszarów recepcji turystycznej na wybranych przykładach”
abrelik@zut.edu.pl tel.91 449 6971
Wykład obejmuje tematykę związaną z zaangażowaniem mieszkańców wybranej gminy
w rozwój turystyki oraz działaniami podejmowanymi w zakresie ochrony środowiska.
Dr Piotr Nowaczyk
„Źródła kryzysu w Europie”
piotr.nowaczyk@zut.edu.pl tel. 91 449 69 20
Wykład ma na celu zapoznanie młodzieży z głównymi przyczynami kryzysu gospodarczego w państwach strefy euro oraz szerzej w całej Unii Europejskiej. Omówione zostaną także konsekwencje recesji gospodarczej oraz możliwości poprawy sytuacji w tym względzie.
Młodzież zostanie zaznajomiona z głównymi kategoriami makroekonomicznymi, tj. polityka monetarna i fiskalna, stopa bezrobocia, inflacja, kurs walutowy, konkurencyjność międzynarodowa, polityka kredytowa, deficyt budżetowy oraz dług publiczny. Ich wzajemne powiązanie ze sobą, pozwoli słuchaczom na uświadomienie złożoności funkcjonowania gospodarki europejskiej, w szczególności państw strefy euro. Nabyta przez młodzież wiedza, pozwoli na lepsze zrozumienie debat publicznych z zakresu ekonomii międzynarodowej. Może być także wykorzystywana w życiu, np.: do planowania wydatków, zarządzania budżetem domowym oraz aktywności inwestycyjnej..
Dr Arkadiusz Malkowski
„Razem czy osobno? Polityczne i gospodarcze zawirowania wokół zintegrowanej Europy”
arkadiusz.malkowski@zut.edu.pl tel. 91 449 69 23
Wykład przedstawia proces budowy jedności europejskiej w kontekście zmian geopolitycznych zachodzących w XX i XXI wieku. Wskazuje na korzyści i koszty procesu integracji europejskiej oraz wyzwania stojące przed Europą.
Dr Arkadiusz Malkowski
„Konkurencyjność regionu na przykładzie pogranicza polsko-niemieckiego”
arkadiusz.malkowski@zut.edu.pl tel. 91 449 69 23
Wykład przedstawia proces budowania konkurencyjności regionalnej na przykładzie regionu pogranicza polsko-niemieckiego. Wskazuje na potrzebę sterowania rozwojem regionów w kontekście procesów globalizacji i glokalizacji, na przykładzie polskiego regionu przygranicznego.
Dr Arkadiusz Malkowski
„Konkurencyjność strefy przygranicznej na przykładzie pogranicza polsko-niemieckiego”
arkadiusz.malkowski@zut.edu.pl tel. 91 449 69 23
Wykład przybliża pojęcie konkurencyjności i innowacyjności. Na przykładzie polsko-niemieckiego pogranicza wykazywany jest potencjał społeczno-gospodarczy mogący przyczynić się do rozwoju strefy przygranicznej. Dzięki synergii możliwe jest budowanie trwałych podstaw konkurencyjności regionu podzielonego granicą.
Dr Arkadiusz Malkowski
„Co z tą globalizacją?”
arkadiusz.malkowski@zut.edu.pl tel. 91 449 69 23
Zjawisko globalizacji jest jednym z najczęściej komentowanych pojęć ekonomicznych w ostatnich latach. Wykład przedstawia różne ujęcia globalizacji. Wskazuje na korzyści i koszty procesów globalizacyjnych oraz na wyzwania, jakie stoją przed współczesnym światem w kontekście konkurencyjności, liberalizacji i integracji.
Dr Arkadiusz Malkowski
„Wsparcie lokalnej przedsiębiorczości społecznej - prezentacja dostępnych źródeł finansowania”
arkadiusz.malkowski@zut.edu.pl tel. 91 449 69 23
Ekonomia społeczna wskazuje na potrzebę dostrzeżenia problemów tej części społeczeństwa, które dotychczas było wykluczone z życia społeczno-gospodarczego. Tworzenie nowych atrakcyjnych miejsc pracy, zmiana modelu pomocy społecznej, przywracanie ludziom wiary w własne siły to wyzwania stojące przed ekonomią społeczną. W Europie istnieje już ponad 1 mln. podmiotów ekonomii społecznej. Ich rozwój możliwy jest dzięki wsparciu finansowemu udzielanemu z różnych źródeł. Wykład poświęcony jest wskazaniu możliwości finansowania działalności podmiotów ekonomii społecznej.
Dr Arkadiusz Malkowski
„Marketing mix – zintegrowane oddziaływanie marketingowe”
arkadiusz.malkowski@zut.edu.pl tel. 91 449 69 23
Marketing-mix jest zbiorem narzędzi marketingowych, które przedsiębiorstwo stosuje w celu realizacji zamierzonych celów marketingowych na docelowym rynku działania.
Kompozycja marketingu-mix polega na harmonijnym łączeniu wartościowych produktów z atrakcyjnymi cenami, kanałami dystrybucji zapewniającymi dogodność warunków zakupu i ze skuteczną i efektywną promocją.
Dr Rafał Mazur
„Innowacyjność polskiej gospodarki”
rafal.mazur@zut.edu.pl tel. 91 449 69 07
Wykład obejmuje analizę sytuacji w zakresie generowania i wykorzystania nowych rozwiązań w Polsce oraz wskazanie jakie warunki powinny zostać spełnione, aby w przedsiębiorstwach powstawały pomysły, które potencjalnie mogłyby być innowacjami.
Dr Marzena Rydzewska
„Rachunkowość dla niewtajemniczonych”
mrydzewska@zut.edu.pl, tel. 91 449 69 37
Przedsiębiorca potrzebuje określonych informacji, które umożliwiają podejmowanie racjonalnych decyzji gospodarczych. Informacje te są generowane przez rachunkowość. W trakcie warsztatów realizowanych pod hasłem „Rachunkowość dla niewtajemniczonych” uczestnicy poznają zarządcze aspekty prowadzenia rachunkowości, to jest praktyczne zagadnienia optymalizacji kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, kalkulacji kosztów jednostkowych wytworzenia wyrobów/usług, prowadzenia operacyjnych rachunków decyzyjnych itp.
Dr Marzena Rydzewska
„PIT, CIT, VAT, czyli rachunkowość a podatki”
mrydzewska@zut.edu.pl, tel. 91 449 69 37
Głównym celem prowadzenia ewidencji (ksiąg) podatkowych jest dostarczenie informacji koniecznych do prawidłowego ustalenia zobowiązań podatkowych. W związku z tym wkład dotyczy podatkowych aspektów prowadzenia rachunkowości przez przedsiębiorców i przybliża też uczestnikom problematykę optymalizacji obciążeń podatkowych działalności gospodarczej.
Dr Marzena Rydzewska
„Etyka w rachunkowości”
mrydzewska@zut.edu.pl, tel. 91 449 69 37
Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z podejmowaniem różnych decyzji i działań zmierzających do osiągnięcia założonych celów. Chęć ich realizacji niejednokrotnie prowadzi do zachowań nieetycznych, w tym do nadużyć i/lub oszustw. Zachowania nieetyczne powinny być identyfikowane i odpowiednio wcześnie eliminowane. Zajęcia dotyczą zagadnień etyki w prowadzeniu działalności gospodarczej i wskazują przesłanki popełniania oszustw i nadużyć gospodarczych.
Dr Sylwia Gołab
„Jak uniknąć błędów w ocenianiu?”
Formułowanie sądów i ocen jest czynnością podatną na nieprawidłowości. Wpływa na to wiele różnych czynników, w tym przekonania (często oparte na stereotypach), system wartości osoby, aspekty społeczne. Podczas wykładu omówione zostaną błędy w sztuce oceniania oraz ich psychologiczny kontekst
tel. 91 449 69 19
Dr hab. Janusz Myszczyszyn, prof. ZUT
„Ekonomia z bykiem i niedźwiedziem w tle”
janusz.myszczyszyn@zut.edu.pl tel. 91 449 69 99
Dr hab. Janusz Myszczyszyn, prof. ZUT
„Piramidy finansowe – sposób na życie czy nieobliczalne ryzyko dla Kowalskiego”
janusz.myszczyszyn@zut.edu.pl tel. 91 449 69 99