Aktualności

VI Misterium Adwentowe / Will Todd: Jazz Mass in Blue - Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego ZUT w Szczecinie 05.12.2022 13:33

 

 

 

VI Misterium Adwentowe / Will Todd: Jazz  Mass in Blue

10.12.2022 r., g. 19:30

Kościół Arcybiskupiego Wyższego Seminarium Duchownego w Szczecinie
ul. Papieża Pawła VI 2, Szczecin

WSTĘP WOLNY

Wykonawcy:

Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego ZUT w Szczecinie

Mateusz Lipiński – perkusja

Paweł Rozmarynowski – bas

Tomasz Licak – saksofon

Katarzyna Ganczarska – fortepian

Jola Szczepaniak – wokal

Szymon Wyrzykowski – dyrygent

 

Opis koncertu:

Sugestia, aby Will Todd napisał oprawę Mszy w stylu jazzowym, wyszła od Davida Temple, dyrygenta chóru Hertfordshire, który wcześniej zamówił jedno z oratoriów Todda, ale znał jego działalność jako muzyka jazzowego.

Pomimo niepewności, czy potrafi z powodzeniem łączyć tak różne formy muzyczne, Will Todd podjął się tego zlecenia i napisał to, co pierwotnie nazywano jego „mszą jazzową”. Pierwsze wykonanie miało miejsce w Cambridge w 2003 roku (chór Hertfordshire). Sam kompozytor grał na fortepianie, a jego żona Bethany zaśpiewała wymagającą partię na sopran solo (tu wystąpi Jola Szczepaniak).

Mass in Blue, jak zaczęto ją nazywać, odniosła natychmiastowy sukces zarówno wśród chórów, jak i publiczności. Dzieło to ma obecnie ugruntowaną pozycję pośród repertuaru chóralnego.

Tajemnica sukcesu tkwi w wierności dwóm bardzo różnym tradycjom muzycznym: śpiewanej Mszy, jednej z najstarszych form muzyki europejskiej, której ewolucja rzeczywiście współgra z rozwojem muzyki klasycznej, jaką znamy, oraz bluesowi, odrębnej formie muzyki afroamerykańskiej, która

zyskała rozgłos w XIX wieku i utorowała drogę jazzowi. Msza Willa Todda trzyma się tekstu i tradycyjnego podziału na sześć części śpiewanej Mszy

katolickiej. Jego jedyne znaczące odejście ma miejsce na samym końcu, gdzie słowa „Dona nobis pacem” („Udziel nam pokoju”) zachęcają do cichego zakończenia więcej rezygnacji niż triumfu.

Odchodzi od zwyczaju, wracając do Credo, gdzie słowa potwierdzają wiarę w zmartwychwstanie umarłych i życie wieczne. Daje to satysfakcjonujące zakończenie, nie powodując, że muzyka jest sprzeczna ze znaczeniem słów.

W kompozycji Willa Todda obecnych jest zatem wiele cech „bluesowych” „Mszy w kolorze niebieskim”, takich jak synkopa i wirtuozowskie „improwizacyjne” śpiewy sopranu solo. Mniej oczywiste jest to, że muzyka bluesowa ma tendencję do używania innej skali niż muzyka klasyczna.

Muzyka klasyczna ma tonację durową i molową, każda z siedmioma nutami, podczas gdy muzyka „bluesowa” opiera się na prostszej skali pięciotonowej („pentatoniki”). Co ciekawe, ta pięciodźwiękowa skala występuje również w tradycyjnej muzyce ludowej Wysp Brytyjskich, Ameryki Północnej i innych krajów.

Sztuka połączenia obu światów, jak się wydaje, udała się autorowi.

Koncert realizowany w przestrzeni kościoła AWSD.

 

Data, godzina i miejsce koncertu:

Data: 10.12.2022 r., g. 19:30

Kościół Arcybiskupiego Wyższego Seminarium Duchownego w Szczecinie
ul. Papieża Pawła VI 2, Szczecin

WSTĘP WOLNY

 

Organizator:

Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego ZUT w Szczecinie

Partnerzy:

Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Miasto Szczecin

Współpraca:

Arcybiskupie Wyższe Seminarium Duchowne – Szczecin

Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I st. im. prof. Marka Jasińskiego w Szczecinie

Elwira Lipko Design